Vstup do školy je pre dieťa významným vývinovým medzníkom. Jeho život sa radikálne zmení od obdobia bezstarostných hier k prvým vážnym povinnostiam. Škola kladie na dieťa zvýšené nároky – mení sa doterajší režim dňa (u niektorých skoršie vstávanie, plnenie školských povinností), musí sa podriaďovať školskému poriadku a vykonávať činnosti, ktoré podliehajú spoločenskej kontrole. Dieťa sa musí začleniť do nového kolektívu, naučiť sa rešpektovať jeho mienku. V tomto období nastávajú aj zmeny v osobnosti, v rozvoji poznávacích procesov, citov, vôle. Dieťa vstupom do školy získava novú rolu. jej nadobudnutie je automatické, časovo určené a spoločensky ritualizované. Preto je veľmi dôležité tento krok správne načasovať a mať na zreteli, že predčasný vstup do školy môže nepriaznivo ovplyvniť celú školskú dochádzku dieťaťa.
Čo je to školská zrelosť ?
Ide o dosiahnutie takého stupňa vývinu dieťaťa (telesného, rozumového, emocionálneho a sociálneho), ktorý mu umožňuje stať sa žiakom a je predpokladom absolvovania výchovno-vzdelávacieho programu základnej školy.
Vek
V našich podmienkach je stanovená veková hranica pre vstup dieťaťa do školy dovŕšených 6 rokov, a to do 1. septembra. Každé dieťa, ktoré spĺňa túto podmienku, musí byť v danom roku zapísané do školy. Toto kritérium je dôležité, nie vždy však spoľahlivé. Niektoré deti dosahujú školskú zrelosť pred 6. rokom, iné nie sú na školu pripravené ani po dosiahnutí tohto veku. V druhom prípade môžu rodičia požiadať základnú školu o odklad školskej dochádzky a to na základe svojho rozhodnutia alebo na podnet učiteľky materskej školy, pediatra, psychológa. Dieťa sa však musí zúčastniť vyšetrenia školskej spôsobilosti, ktoré vykonáva psychológ v Centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP). Na základe tohto odporúčania vydá rodičom základná škola, do ktorej dieťa zapísali, rozhodnutie o odklade školskej dochádzky.
Takéhoto vyšetrenia sa musí zúčastniť aj dieťa, ktorého rodičia požiadajú o predčasné zaškolenie (ak je dieťa narodené po 1. septembri).
Znaky školskej zrelosti
» Telesný a zdravotný stav
Aspekty telesného vývinu posudzuje lekár-pediater. V tomto veku dochádza k premene postavy : menia sa telesné proporcie, postava sa pretiahne, predĺžia sa končatiny, zužuje sa trup, zmenší sa veľkosť hlavy v pomere k telu.
Zjednodušená metóda na zistenie telesnej stránky školskej zrelosti je tzv. filipínska miera, podľa ktorej na školu zrelé dieťa si dokáže chytiť pravou rukou ľavé ucho ponad hlavu.
»Psychická zrelosť
z hľadiska psychickej zrelosti ide o zrelosť v týchto oblastiach :
VNÍMANIE
- dieťa je schopné z vnímaného celku vyčleniť časti a opäť z nich zložiť celok
- pozná farby a tvary a vie ich pomenovať
- v zrakovom vnímaní vie rozlíšiť podobné a rovnaké tvary
- dokáže rozoznávať prvú a poslednú hlásku v slove, vie vymenovať slová, ktoré sa
začínajú na rovnakú hlásku (zrakové a sluchové vnímanie a jeho zrelosť je
predpokladom úspešného zvládnutia čítania a písania).
GRAFOMOTORIKA
- kresba na školu zrelého dieťaťa už vernejšie odráža skutočnosť
- úchop ceruzky je správny
- vie nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi, obkresliť jednoduchú predlohu
- dokáže vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
- línie pri kreslení sú pevné, nie roztrasené.
- pri kreslení preferuje jednu ruku
ROZUMOVÉ POZNÁVANIE
- deti sa začínajú opierať o analytické myslenie, chápu vzťahy, súvislosti, príčinu
a dôsledok
- ovládajú detské riekanky, pesničky, poznajú svoje meno, priezvisko, adresu.
- rozoznávajú množstvo, veľkosť, poradie, spočítavanie predmetov do 5
- orientujú sa v priestore, vedia kde je vpravo, vľavo, vpredu, vzadu, hore, dole.
VÝVIN REČI
- školsky zrelé dieťa vie správne vyslovovať všetky hlásky
- vie vyrozprávať obsah krátkej rozprávky, bez agramatizmov vie rozpovedať svoje zážitky
PRACOVNÁ VYSPELOSŤ
- zadanú úlohu sa snaží splniť a dokončiť, nezačína neustále niečo nové, neodbieha,
dokáže sa sústrediť 15-20 minút
- má primerané psychomotorické tempo
- samostatne sa oblieka, obúva, dokáže si zapnúť gombíky, zaviazať šnúrky
- vie sa samostatne najesť s príborom a samostatne obsluhuje WC.
»Emocionálna a sociálna zrelosť
- dieťa sa dokáže odlúčiť od matky a podriadiť sa autorite
- na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov (neplače, neskrýva sa za
rodiča, neuteká)
- väčšinou sa hráva s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je v ich kolektíve bojazlivé
a plačlivé
- nie je agresívne, spory medzi deťmi rieši väčšinou bez bitky, hádky, vzdorovitosti.
Aké dieťa je nezrelé pre vstup do školy?
- nedovŕšilo 6 rokov
- má chudobný slovník, nevie pomenovať známe veci na obrázku
- robí chyby vo výslovnosti, nerado odpovedá na otázky
- nedokáže dokončiť stanovenú úlohu, odbieha od práce, je hravé
- nepochopí inštrukcie k úlohe, ktorej riešenie vyžaduje logické myslenie
- má problémy naučiť sa básničky, pesničky, zložitejšiu pamäťovú úlohu nepochopí,
- neorientuje sa v priestore, nevie kde je vpravo, vľavo, hore, dole, vpredu, vzadu,
- neorientuje sa v čase – včera, dnes, zajtra,
- odmieta kresliť, kresba je jednoduchá, roztrasená s prílišným tlakom na papier,
- je nesmelé pri kontakte s inými deťmi alebo dospelými osobami, v novom prostredí je
mimoriadne bojazlivé,
- nerešpektuje požiadavky iných, robí iba to, čo samo chce, rozpráva bez dovolenia, koná
impulzívne a je citovo labilné.
Ak dieťa nespĺňa základné kritériá školskej zrelosti, treba požiadať o odklad školskej dochádzky. v prípade odkladu školskej dochádzky je pre dieťa zvyčajne prospešné, aby navštevovalo materskú školu, ktorá mu dokáže poskytnúť systematickú a odbornú starostlivosť. Počas roka sa zvyčajne podarí vyrovnať zistené nerovnomernosti vo vývine dieťaťa.
Záverom
Príprava na školu je proces dlhý a cieľavedomý a nemal by sa sústrediť len na posledný rok pred zaškolením. Hranica medzi zrelosťou a nezrelosťou je veľmi relatívna. Ak máte pochybnosti či vaše dieťa zvládne požiadavky školy, bolo by vhodné poradiť sa s učiteľkou materskej školy a následne so psychológom. Ten zváži školskú zrelosť dieťaťa komplexne a po realizácii psychologického vyšetrenia dá rodičom odporúčanie, či je dieťa vhodné zaškoliť, alebo nie a dať mu odklad školskej dochádzky.
Rozhodnutie, či dieťa nastúpi do školy alebo nie, zostáva na rodičovi a je len na ňom, či odporúčania učiteľov a psychológov príjme alebo nie.
Aj naše "mravčeky" sa so svojimi rodičmi vybrali na zimný štadión, aby posilnili svoje zdravie, zlepšili korčuliarsku techniku a spoločne sa zabavili vo veselej atmosfére. Janko nám ukázal, čo už dokáže na korčuliach, lebo trénuje v hokejovom klube.
V rámci Európskeho týždňa športu sme si dopoludnia spoločne zašportovali. Všetky deti našej triedy nastúpili na štart behu na umelý kopec Mount Ernest v areáli MŠ a tešili sa na hvizd píšťalky. Úspešne zdolali kopec k jeho vrcholu i naspäť.